Budapest

Efter 4 långa, men härliga, cykeldagar kom jag igår fram till Budapest. Var omständigt att ta sig in till centrum pga all trafik och dåligt med cykelvägar. Det finns faktiskt cykelvägar på en del ställen i Ungern! Det är spännande att se hur snabbt det ändrar sig när man passerat gränser. Allt vägar i Ungern var mycket bättre på en gång, det fanns mer träd och jag såg andra människor som cyklade av andra anledningar än fattigdom. Cykelbanor finns i centrum av städer, även fast de är av varierande kvalite. Jag har sett två fasaner, två harar och några hjortar eller rådjur. Kul att jag fått sett annat än ilskna/överkörda hundar längst vägarna.

Väl framme här igår mötte jag Sofia i centrum. Vi gick hem till henne, hon bor mitt i smeten och väldigt fint. Hon delar en mysig lägenhet med en norska som pluggar på samma skola. Fia tog mig med ut för att visa mig runt igår kväll, staden är otroligt fin! Förstår att hon trivs bra. Kändes skönt att jag kunde slappna av och känna mig fri efter dagens arbete, min cykling. Fia och Helene behövde istället plugga, blev påmind om att jag har det väldigt bra just nu. Vi åt lite ungersk mat. Som stora kåldolmar i en gryta, supergott och speciellt!

Idag vaknade vi 9, gick sen ut. Till matmarknaden för att köpa jordgubbar och bakelser som vi tog med oss upp på ett högt men litet berg på andra sidan Donau. Satt och hade picnic med grym utsikt på några klippor. Sen åt vi falafel.

Nu ska Fia strax åka till skolan medans jag ska ta mig till Ikea för att shoppa lite mat till kvällen! Blir köttbullar med lingonsylt plus gräddsås. Kanske en burk sill eller en påse lantchips kommer mer också.

Nils

PS, ska snart ge er massor av nice bilder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0