jag lever an

Hej pa er!

Jag ska nu ta och skriva lite efter nagra dagars uppehall eftersom jag inte haft nagon dator nara.

Dagen jag lamnade Prag var tuff, varmt som tusan i borjan. Hittade fram till den by pa bergssluttningen mot tyska gransen dar jag skulle sova. Jag sov hos en kille som var 23 ar, han bodde med sin mor. I narheten lag ett enormt kolkraftverk och en stor gruva. Gruvan expanderades hela tiden och byn skulle kanske snart rivas/flyttas... Det var valdigt vackert trots dessa industrier.

Jag vaknade vid 10 nasta morgon, killen hade redan dragit till jobbet. Men mamman hade fatt nagra fraser nedskrivna pa till engelska och lyckades fraga mig om frukost och sa hej da, roligt. Jag cyklade nagra km norrut for att sen borja bestiga den langa bergskedja som ligger pa gransen. Jag gjorde resans tuffaste stigning, 700 hojdmeter pa 9 km... cyklade NASTAN hela tiden, jaklar vad svettig jag var. Men det ar harligt att kanna sig sa stark! Med tanke pa packningen dessutom. Lyssnat Zlatans ljudbok och blivit lite faschinerad (?) av den resa han gjort, men ocksa retad pa hans attityd ibland.

Nadde tillslut toppen pa berget och var da alltsa i Tyskland! Jag hade nu manga km nedfor, inte lika brant, genom finfin gammal skog. Kom fram till Dresden pa sen eftermiddag dar Thorsten motte mig i centrum. Vi at ost, skinka och drack vin pa deras balkong. Ett par pa ca 50 ar. Det var arligt talat inte sa jatteroligt...

Rullade vidare igar morse langst floden Elbe som stracker sig langt. Upptackt den underbara cykelleden som slingrar sig hela vagen langst floden.. Sa himla skont att aka pa vagar utan bilar!!! Men en hel del aldre par. I tyskland har jag seriost nastan bara sett gamla manniskor! Tror alla yngre flytt till Berlin eller nagon storre stad. Markligt. Tog in pa en camping pa kvallen. Satt och pratade med ett aldre par som akte runt i sin husbil, men de cyklade ocksa ca 80 km per dag runt floden! Jag hade en otroligt skon somnstund under under en jattestor lind idag forresten, kanns som jag inte haft tid for sant riktigt. Har ju cyklat lite for fort ibland. Inte kant att jag haft tid for sant liksom. Darfor beslutade jag nu att ta cykelvagen langst Elbe till Hamburg fran Magdeburg, ca 370 km. Fick en kartbroschyr av detta tyska par ocksa, sa jag har alla kartor for den har Elbe-routen. Hoppas vadret haller i sig bara, de senaste veckornas vader har ju varit helt fantastiskt.


Idag cyklade jag 145 km till min CS-host i en liten by. Det blev sa langt pga de stora moln som nalkades till kvallen. Jag tog mig hela vagen, har gatt forvanansvart bra trots motvinden. Jag bor hos en amerikan som flyttade hit for 5 ar sen med sin tyska fru och lilla barn. De ar skilda nu, men han har startat upp en asmysig pizzeria i en del av sitt hus som han driver i den har lilla byn, typ halva grycksbo. Imorgon ska jag ta en dags vila och hjalpa honom har, baka lite pizza eller bygga lite i huset :) Han ar jattetrevlig och cool, 45 ar, 52 pa fotterna!!

Hej svejs

Kommentarer
Postat av: Mona

Hej på dej! Vad jag är imponerad att du klarade de långa och branta backarna upp till tyska gränsen så galant. Du måste ha gått ner flera kilo av all svett som rann av dig. Det måste ha kännts helt makalöst skönt att komma till högsta punkten och få rulla nerför.

Skönt att det går så bra för dig och du ska veta att det är sååååå roligt när du har skrivit ett nytt inlägg. Jag ser fram emot nästa.

Här hemma har det skvalat och regnat i flera dagar nu=trist. Jag vill ha värme och sol.

Må så gott och stor kram från Moster

2012-05-11 @ 22:22:32
Postat av: Kent

Så har du då fått användning för mormorsväxeln, den kallas så den lättaste växeln som är en gåva när det går rejält uppför, vad den tyngsta växeln har för smeknamn vet jag: farsansväxel...Njut min son..

2012-05-12 @ 21:00:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0